Photomonth_rss Photomonth_facebook Photomonth_youtube Photomonth_sklep
Photomonth_miesiac_fotografii_w_krakowie_maj_2011_pl
Photomonth_krakow_baner_2010_kiedy_ramy_czasowe_pl
Jeżeli chcesz otrzymywać, itp.
banery_trio
photo.mov
krakow_photo_fringe
showOFF 2013
Show-off-baner
Lablab-baner
Akademia-baner
Sklep-baner
Photomonth_krakow_ministerstwo_kultury Photomonth_krakow_cracovia Photomonth_krakow_6zmyslow Photomonth_krakow_fundacja_sztuk_wizualnych
MIESIĄC FOTOGRAFII W KRAKOWIE — 2010 Photomonth_kropki_duze

ANNA FOX Photomonth_kropki_duze

PAMIĘTNIK KARALUCHA I INNE HISTORIE / COCKROACH DIARY AND OTHER STORIES

kuratorka: Anne McNeill, Wielka Brytania

GALERIA SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ BUNKIER SZTUKI

 

 

 

Wystawa w Bunkrze Sztuki w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie to pierwsza retrospektywna prezentacja prac Anny Fox, jednej z najwaĹźniejszych brytyjskich fotografek wywodzących się z nowej fali brytyjskiej kolorowej fotografii dokumentalnej lat 80.

Fotografie Anny Fox dokumentują codzienną rzeczywistość. Fascynują ją rytuały odbywające się zarówno w zaciszach domowych, jak i w przestrzeni wsi i miasteczek centralnej Anglii. Fotografie Fox często zawierają elementy autobiograficzne, udostępniając oczom widza jej prywatne Ĺźycie, jak równieĹź opowiadają historie z Ĺźycia na rolniczym Południu. To połączenie osobistego zaangaĹźowania połączone ze społeczną diagnozą wyróĹźnia prace Fox na tle twórczości innych kolorystów nowej fali.

Na wystawie prezentowanych jest osiem projektów artystycznych powstałych na przestrzeni ostatnich 25 lat.
Instalacja Wioska/The Village (1993), stworzona we współpracy z Val Williams, podejmuje temat codziennego, wiejskiego Ĺźycia w West Sussex. We wnętrzu specjalnie zaprojektowanego pokoju wyświetlane są serie slajdów, a na jego zewnętrznych ścianach prezentowana jest seria czarno-białych zdjęć ogrodów, sfotografowanych przez kraty i pręty ogrodzeń i płotów – idealnej dekoracji dla wiejskiego „dramatu”.
Wiejskie dziewczyny/Country Girls (1996–2001) to efekt współpracy artystki z wokalistką i kompozytorką Alison Goldfrapp. Projekt składa się z kolorowych fotografii i filmów opowiadających o osobistych doświadczeniach związanych z dorastaniem i stawaniem się kobietą w rolniczej, południowej Anglii. Jest to równieĹź reinterpretacja legendy o Sweet Fanny Adams, brutalnie zamordowanej w Alton na początku XX wieku.
Zdjęcia Lindy/Pictures of Linda (1983–2008) to dokumentacja relacji artystki z muzyczką Lindą Lunas, pokazana w formie portretów, których podstawą jest zabawowy performens.
Zdjęcia z serii Z powrotem w wiosce/Back to the Village (1999–2008) dokumentują unikalne, angielskie rytuały odgrywane w urokliwych wioskach w Hampshire.
Projekt 41 Hewitt Road (1996–1999), zaprojektowany przez Deana Pavitta ze studia Loop Design, składa się z serii kolorowych fotografii i towarzyszących im e-maili opisujących dom przy Hewitt Road 41 – londyński przyczółek Fox, jej rodziny i przyjaciół.
Notatki z domu/Notes From Home (2000–2003) to zbiór intymnych prac dokumentujących Ĺźycie Fox i jej najbliĹźszej rodziny w nowym domu poza Londynem, przedstawionych w formie książek artystycznych projektu Riikke Kassinen.
Projekt Serwantki mojej matki i słowa mego ojca/My Mothers Cupboards and My Fathers Words (1999), w formie miniaturowych książek, po raz kolejny podejmuje temat trudnych, rodzinnych relacji artystki.
Zabarwiony czarnym humorem Pamiętnik karalucha/Cockroach Diary (1996-1999) dokumentuje wpływ plagi karaluchów w londyńskim domu Fox (41 Hewitt Road), gdzie mieszkała wraz z partnerem, dziećmi i lokatorami, na ich Ĺźycie.


Anna Fox tworzy fotografię i wideo od ponad 20 lat. Jej prace inspirowane są brytyjską tradycją fotografii dokumentalnej i amerykańskimi Nowymi Kolorystami.
Fox zdobyła rozgłos i uznanie projektem Work Stations: Ĺźycie biurowe w Londynie/Work Stations: Office Life in London (1988), ukazującym kulturę Ĺźycia biurowego w thatcherowskiej Wielkiej Brytanii. Jej najlepiej znane prace to Zwarte Piet (1993–1998) – seria dwudziestu portretów opartych o holenderską tradycję świąt BoĹźego Narodzenia, Wioska/The Village – multimedialny projekt uwieczniający doświadczenie kobiet Ĺźyjących na wsi, Przyjazny ogień/Friendly Fire – dokumentujący grę w paintball w stylistyce reportaĹźu wojennego, oraz autobiograficzne narracje w formie mini-publikacji Pamiętnik karalucha/ Cockroach Diary oraz Serwantki mojej matki i słowa mego ojca/My Mothers Cupboards and My Fathers Words.
Anna Fox jest profesorem fotografii na University for the Creative Arts w Farnham/Wielka Brytania. Jej prace są częścią wielu waĹźnych kolekcji sztuki współczesnej.

 

 

   

 

 

Anna Fox – Pamiętnik Karalucha i inne historie / Cockroach Diary and other stories
Kurator: Anne McNeill
Koordynator wystawy: Joanna Krawczyk

WernisaĹź: 7 maja 2010, godz. 20:00
Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, pl. Szczepański 3a [parter], Kraków
Ekspozycja: 1–30.05.2010
Zwiedzanie wystawy od wtorku do niedzieli w godzinach: 11:00-18:00, w czwartki: 11:00-20:00


Partner wystawy: Impressions Gallery, Bradford, Wielka Brytania

 


 

 

Wsparcie finansowe wystawy: Arts Council England