Photomonth_rss Photomonth_facebook Photomonth_youtube Photomonth_sklep
Photomonth_miesiac_fotografii_w_krakowie_maj_2011_pl
Photomonth_krakow_baner_2010_kiedy_ramy_czasowe_pl
Jeżeli chcesz otrzymywać, itp.
banery_trio
photo.mov
krakow_photo_fringe
showOFF 2013
Show-off-baner
Lablab-baner
Akademia-baner
Sklep-baner
Photomonth_krakow_ministerstwo_kultury Photomonth_krakow_cracovia Photomonth_krakow_6zmyslow Photomonth_krakow_fundacja_sztuk_wizualnych
ROY VILLEVOYE Photomonth_kropki_duze

 
Roy Villevoye, Paskalis Tufáp, Er, Asmat, Papua, 2000.
C-print ze slajdu © Roy Villevoye.
Dzięki uprzejmości Motive Gallery, Bruksela

 

 

 

CZERWONE KALIKO

 
 
Patrzymy na kobiety i mężczyzn ze społeczności Asmatów. Ludzie ci zamieszkują nadbrzeżne równiny południowej prowincji Papui (należącej dziś do Indonezji, w zachodniej części wyspy Nowa Gwinea, byłej kolonii holenderskiej). Stoją ubrani w T-shirty wyglądające na brudne, podziurawione, zużyte. Ale czy na pewno? 
 
W czasach przed kontaktem z europejską kolonizacją Asmaci ubierali się dość skąpo. Mężczyźni chodzili właściwie nago. Wraz z początkiem zmian w tym regionie noszenie odzieży często było narzucane przez urzędników i misjonarzy; tak tkaniny, a z czasem gotowe ubrania zaczęły być przyswajane przez lokalną kulturę. Często stanowiły też przedmiot wymiany – przywożone z Europy kolorowe płótna i kaliko (tkanina, którą Asmaci zaczęli używać do celów dekoracyjnych i ozdabiania ciała) wymieniano na lokalne rękodzieło. Szczególnym uznaniem przybyszów cieszyły się wyroby snycerskie.
 
Wymyślony i spopularyzowany na początku XX wieku w USA T-shirt w kolejnych dekadach i w różnych częściach świata zmieniał znaczenie, zależnie od lokalnego kontekstu kulturowego. Prawdopodobnie to właśnie oparta na ażurowej rzeźbie tradycja estetyczna Asmatów ma największe znaczenie w interpretacji sztuki skromnego T-shirtu. Kluczowe może być także odmienne od zachodnioeuropejskiego podejście wobec ciała jako formy stylistycznej i jako symbolicznego obiektu.
 
Wydaje się więc, że T-shirt jest dla Asmatów nie tyle gotowym elementem ubioru, ile materiałem, który trzeba dopiero „skroić”, dostosować do własnych potrzeb. Tkanina ubrania niejako przekształcała się w nową, plastyczną skórę, którą można kształtować nacięciami, zaś dziury, przedarcia i rozprucia tworzą przemyślane formy. Czy masowe dobra konsumpcyjne stają się zatem częścią lokalnego języka?
 
Wyjątkowy charakter T-shirtów noszonych przez Asmatów dostrzegł Roy Villevoye, który zebrał ich kolekcję w trakcie swoich wizyt na Nowej Gwinei między 1998 a 2000 rokiem, wymieniając je na pieniądze lub nowe koszulki zawsze podczas pierwszego dnia pobytu, aby uniknąć ewentualnych podróbek.
 
 
Roy Villevoye (1960, Maastricht)
Artysta holenderski. W pracy wykorzystuje głównie materiał fotograficzny oraz filmowy zebrany w czasie swoich pobytów wśród członków plemienia Asmatów – mieszkańców południowo-zachodniej Nowej Gwinei. W projekcie Rood katoen [Czerwone kaliko], a także w innych swoich pracach artysta podejmuje krytyczny dialog z dziedzictwem oraz obrazowymi i semiotycznymi schematami antropologicznego filmu i fotografii. Villevoye mieszka i pracuje w Amsterdamie.
 
 
 
 
Miejsce:
Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie
ul. Krakowska 46
Wernisaż: 19.05.2013, 16:00
Czynne: 17.05–16.06; WT–ŚR, PT–SB 11:00–19:00, CZW 11:00–21:00,
ND 11:00–15:00 | NOC MUZEÓW 17.05: 19:00–1:00 | NIECZYNNE 30.05
Wygodny dostęp dla osób niepełnosprawnych.
Bilety: 3 PLN / 5 PLN