Photomonth_rss Photomonth_facebook Photomonth_youtube Photomonth_sklep
Photomonth_miesiac_fotografii_w_krakowie_maj_2011_pl
Photomonth_krakow_baner_2010_kiedy_ramy_czasowe_pl
Jeżeli chcesz otrzymywać, itp.
banery_trio
photo.mov
krakow_photo_fringe
showOFF 2013
Show-off-baner
Lablab-baner
Akademia-baner
Sklep-baner
Photomonth_krakow_ministerstwo_kultury Photomonth_krakow_cracovia Photomonth_krakow_6zmyslow Photomonth_krakow_fundacja_sztuk_wizualnych
POGRANICZA MODY Photomonth_kropki_duze

 
Simon Menner, Z seminarium maskowania się, 2010–2012 © Simon Menner

 

 

 

 

Kiedy na początku lat 90. ojciec Varvary Frol przywiózł do Iżewska – stolicy Udmurcji – kupione na Zachodzie ubrania, jego rodzina musiała przeżyć nie lada wstrząs. Różnokolorowe dresy, wzorzyste swetry i T-shirty z nadrukami nie były w tamtych czasach widokiem powszechnym na betonowych osiedlach wzniesionych na rozległej równinie rozciągającej się między Wołgą a Uralem. Iżewsk to miasto znane poza granicami Rosji głównie miłośnikom militariów – jego najsłynniejszym mieszkańcem jest Michaił Kałasznikow, a fabryka produkująca karabiny potocznie nazywane jego nazwiskiem to największym zakład przemysłowy w regionie. Tuż po upadku Związku Radzieckiego miejscowa wrażliwość nadal kształtowana była głównie przez egzotyczną mieszankę sowieckiej mentalności i żywych do dzisiaj przedchrześcijańskich wierzeń. Jeśli dodać do tego panującą w tamtych czasach biedę i powszechny bandytyzm, łatwo wyobrazić sobie, że ostatnią rzeczą, na jaką miałoby się ochotę, to wyróżnianie się z tłumu na ulicy. Za kolorową bluzę czy „zagraniczną” czapkę można było nawet stracić życie. Czarowi przywiezionych przez ojca ubrań nie można się było jednak oprzeć. Dlatego rodzina Varvary zakładała je w mieszkaniu i robiła sobie w nich zdjęcia. W ten sposób powstało niezwykłe archiwum prywatne – spontaniczny udmurcki lookbook. Fotografie stały się świadectwem czasów, w których jaskraworóżowy dres mógł być narzędziem ucieczki z posttotalitarnej szarości.
 
Po latach Frol, już jako mieszkająca w Polsce artystka, przekształciła je w projekt, który po raz pierwszy publicznie prezentujemy na wystawie Pogranicza mody w Bunkrze Sztuki. Jej rodzinne kadry znalazły się m.in. obok instruktażowych zdjęć dla agentów STASI pokazujących, jak przebrać się za fotoamatora lub policjanta, polskich rekonstruktorów odtwarzających stroje dawnych wojowników, portretów dumnie pozujących rzeźników czy pijanych biznesmenów, dokumentacji kostiumów wykorzystanych podczas afrykańskich maskarad, typologii ręcznie malowanych kurtek załóg bombowców z II wojny światowej, quasi-antropologicznej analizy gejowskiej mody ulicznej z lat 70. i wielu innych. Każdy z projektów obecnych na wystawie mówi o sprawach nie mniej ciekawych niż opowieść Frol o świecie, w którym zderzają się ze sobą szamanizm, komunizm i kapitalizm. Artyści biorący w niej udział poruszają szeroki wachlarz tematów – od swobodnego, indywidualnego stylu do zewnętrznie narzucanych wzorców, od prywatnych i intymnych rytuałów do narzędzi wymuszania i egzekwowania społecznego konformizmu. Pokazują, że moda i styl mogą być zarówno narzędziem konstruowania i manifestowania jednostkowej tożsamości, jak i metodą jej podporządkowywania i dyscyplinowania. Wśród wątków przewijających się w zebranych w Bunkrze Sztuki seriach zdjęć, filmach i pracach wideo odnaleźć można m.in. przebranie, kamuflaż, maskę czy uniform.
 
Bronisław Malinowski, jeden z klasyków antropologii kulturowej, napisał kiedyś, że poprzez refleksję nad zwyczajami żywieniowymi i życiem seksualnym można badać daną kulturę jako całość. Założeniem zespołu kuratorskiego wystawy Pogranicza mody było przeświadczenie, że ubranie oraz związane z nim zachowania i zwyczaje mogą w analogiczny sposób pozwolić na przyjrzenie się kulturze współczesnej.
 
Miejsce: 
Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki
pl. Szczepański 3a 
Wernisaż: 18.05.2013, 14:00
Czynne: 18.05–16.06; WT–ND 11:00–18:00, NIECZYNNE 30.05
Wygodny dostęp dla osób niepełnosprawnych.
Bilety: 5 PLN / 10 PLN
 

ARTYŚCI I PROJEKTY

  • AMC (Archive of Modern Conflict), Fotografia mody lat 70. ze Stanów Zjednoczonych
  • Tiane Doan na Champassak
  • Hans Eijkelboom, Paryż–Nowy Jork–Szanghaj
  • Sławomir Elsner, Sławomir
  • Hal Fisher, Semiotyka gejowska. Fotograficzne studium kodów wizualnych wśród homoseksualnych mężczyzn
  • Charles Fréger, Rzeźnicy, z cyklu Bleus de travail [Stroje robocze]
  • Varvara Frol, Od komunizmu do szamanizmu
  • Phyllis Galembo, Kostiumy rytualne Afryki Zachodniej oraz Haiti 
  • Małgorzata Goliszewska, Ubierz mnie
  • Fergus Greer, Oblicza Leigh Bowery'ego
  • Estelle Hanania, Parking Lot Hydra
  • Jarocin w obiektywie bezpieki
  • Paweł Jaszczuk, High Fashion
  • Michał Jędrzejowski, Tomasz Liboska, Wojownicy
  • Sabina Keric, Yvonne Bayer, Miejski kamuflaż
  • Margareta Kern, Suknie studniówkowe
  • Kurtki pilotów bombowców
  • Robert Kuta, Magda Łuniewska, Danuta Płatek: Fryzjerka
  • Zbigniew Libera, Gumki
  • Zbigniew Libera, Jak tresuje się dziewczynki
  • Jenny Livingstone, Paryż płonie 
  • Simon Menner, Kamuflaż 
  • Simon Menner, Z seminarium maskowania się
  • Lucia Nimcova, BSP
  • Lucia Nimcova, Fasony Marii 
  • Wojtek Nowicki, Kultura Paryska
  • Józef Robakowski, Powietrza!
  • John Waters, Różowe Flamingi 

  

DZIAŁANIA INTERAKTYWNE

  • Agnieszka Pajączkowska (koncepcja), Strój na niedzielę
  • Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” (koncepcja), Album rodzinny: rzeczy, ubrania, stroje

 

 

KURATOR

 

Paweł Szypulski

 

 

ZESPÓŁ KURATORSKI

 

Iñaki Domingo, Karol Hordziej, Martin Kollár, Wojciech Nowicki, Karolina Sulej

 

 

DZIAŁANIA INTERAKTYWNE

 

Agnieszka Pajączkowska 

 

 

SCENOGRAFIA

 

Barbara Hanicka

 

 

OPRACOWNIE GRAFICZNE

 

Pilar Rojo, Toto Castiglione 

 

 

KOORDYNACJA

 

Joanna Gorlach