WYDARZENIA PROGRAMU GĹĂŁWNEGO
POGRANICZA MODY
Album rodzinny
Galeria Sztuki WspóĹczesnej Bunkier Sztuki, pl. SzczepaĹski 3a
Warsztaty poĹwiÄcone albumom juĹź za nami. ProwadzÄ
ca – Aga PajÄ
czkowska – przeprowadziĹa wraz z uczestnikami badania dotyczÄ
ce mody w ich rodzinnych albumach. KaĹźdy wybraĹ jedno zdjÄcie i szczegóĹowo opisaĹ jego historiÄ, a rezultaty akcji moĹźna znaleĹşÄ teraz w Bunkrze Sztuki. ZachÄcamy Was do dosyĹania Waszych zdjÄÄ i historii – wybrane zgĹoszenia zostanÄ
wĹÄ
czone do ekspozycji, moĹźna je równieĹź samodzielnie wydrukowaÄ i osobiĹcie przywiesiÄ podczas zwiedzania wystawy.
Adres kontaktowy: warsztaty@photomonth.com
Cloudmine Pop Up Shop
25.05, godz. 12.00–18.00, 26.05, godz. 11.00–18.00
Galeria Sztuki WspóĹczesnej Bunkier Sztuki, pl. SzczepaĹski 3a
COLUDEMINE POP UP SHOP – dwudniowy butik z kolekcjami polskich projektantów. W weekend 25 i 26 maja w Galerii Bunkier Sztuki, na centralnej wystawie festiwalu Pogranicza mody bÄdzie moĹźna zakupiÄ rzeczy autorstwa m.in. Ani KuczyĹskiej, Marios (jedyna okazja do zobaczenia ich w Polsce), Delikatessen, Justyny Chrabelskiej, Natalii SiebuĹy, Domi Grzybek i innych.
WstÄp na wydarzenie: bezpĹatny w ramach biletu na wystawÄ.
Zaplatanie warkoczy
01.06, godz. 12.00–18.00
Galeria Sztuki WspóĹczesnej Bunkier Sztuki, pl. SzczepaĹski 3a
Z okazji Dnia Dziecka pani Danuta PĹatek, fryzjerka i jedna z bohaterek wystawy Pogranicza mody, bÄdzie w Bunkrze Sztuki ukĹadaÄ fryzury, z których sĹynie. MiÄdzy 12.00 a 16.00 m.in. zaprezentuje swoje umiejÄtnoĹci zaplatajÄ
c fantazyjnÄ
woalkÄ z wĹosów, nastÄpnie bÄdzie zaplataÄ warkocze wszystkim chÄtnym (zarówno dzieciom jak i dorosĹym). Na akcjÄ nie obowiÄ
zujÄ
zapisy.
WstÄp na wydarzenie: bezpĹatny w ramach biletu na wystawÄ.
Naprasowanka
08.06, godz. 11:00
Galeria Sztuki WspóĹczesnej Bunkier Sztuki, pl. SzczepaĹski 3a
Wystawa Pogranicza mody porusza temat oddziaĹywania oraz rolÄ elementów stroju w Ĺźyciu codziennym. Z tej okazji postanowiliĹmy zaprosiÄ Was do skorzystania z moĹźliwoĹci wĹasnorÄcznego wykonania torby. Przy naszym stanowisku komputerowym moĹźecie zeskanowaÄ i wydrukowaÄ na specjalnym papierze wybrany przez Was wzór, grafikÄ czy napis i naprasowaÄ je na niezwykle praktycznÄ
baweĹnianÄ
torbÄ.
Czas trwania: od godz. 11:00 do wyczerpania zapasów. Koszt: bilet + 5 zĹotych (torba)
Uwaga: FSW nie ponosi odpowiedzialnoĹci za wybrane przez Was treĹci
Warsztaty dla dzieci i rodziców
16.06, godz. 12:00
Galeria Sztuki WspóĹczesnej Bunkier Sztuki, pl. SzczepaĹski 3a
W ostatni weekend festiwalu zapraszamy o godzinie 12:00 na warsztaty dla dzieci, które poprowadzi Zuzanna Szulc ze swojÄ
piÄcioletniÄ
córkÄ
AdÄ
. Porozmawiamy o samodzielnym ubieraniu siÄ, o kolorach i o tym, jak siÄ robi zdjÄcia. Zapraszamy dzieci w wieku 6-12 lat.
ZgĹoszenia naleĹźy przesyĹaÄ na adres warsztaty@photomonth.com.
IloĹÄ miejsc ograniczona.
VANITY. FOTOGRAFIA MODY Z KOLEKCJI F.C. GUNDLACHA
O niezbywalnoĹci mody – spotkanie z Januszem BaraĹskim
5.06, 18:00
Muzeum Narodowe w Krakowie, Gmach GĹówny, Main Building, al. 3 Maja 1
WykĹad Janusza BaraĹskiego, dra hab. W Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ, na temat genezy i historii mody, jej historycznie i spoĹecznie zmiennych funkcjach oraz kulturowej waĹźnoĹci.
WstÄp wolny.
ROY VILLEVOYE. CZERWONE KALIKO
Bohaterowie wystawy Roya Villevoye’a w Ĺwiecie rzeczy z kolekcji MEK
Prowadzi: Jacek Kukuczka, Eleonora Tenerowicz
6.06, 18:00
Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie, ul. Krakowska 46
Zapraszamy na kolejne spotkanie towarzyszÄ
ce prezentacji projektu "Czerwone kaliko", zorganizowanej w ramach festiwalu MiesiÄ
c Fotografii w Krakowie. BiorÄ
c za punkt wyjĹcia wystawÄ Roy’a Villevoye’a, spróbujemy osadziÄ przywiezione przez autora koszulki Asmatów w konkretnym kontekĹcie kulturowym i geopolitycznym. DopeĹnione historiami obiektów wytworzonych przez spoĹecznoĹci Nowej Gwinei (miÄdzy innymi ceramikÄ uĹźytkowÄ
czy olbrzymi bÄben szczelinowy), pozwolÄ
zapoznaÄ siÄ szerzej z dawnÄ
i dzisiejszÄ
kulturÄ
Papuasów.
WspóĹczesna toĹźsamoĹÄ rdzennych mieszkaĹców Papui Zachodniej (czÄĹÄ Nowej Gwinei), regionu naleĹźÄ
cego od 1963 roku do Indonezji, nieustannie poddawana jest wyzwaniom globalizujÄ
cego siÄ Ĺwiata. Na caĹym Ĺwiecie jednak, mimo postÄpujÄ
cej unifikacji wzorów zachowaĹ, sposób postrzegania otaczajÄ
cych czĹowieka rzeczy, róĹźni siÄ w zaleĹźnoĹci od czasu i miejsca, w którym Ĺźyjemy.
WiÄkszoĹÄ spoĹecznoĹci Pacyfiku postrzega rzeczy w kontekĹcie wierzeĹ, spoĹecznych relacji i wĹasnej kultury. W tym sensie przedmioty odgrywajÄ
istotnÄ
rolÄ z punktu widzenia lokalnej toĹźsamoĹci. Same w sobie jednak sÄ
tylko Ĺrodkiem do osiÄ
gniÄcia konkretnego celu. Zachowanie ich nie jest uznawane za istotne: zawsze przecieĹź moĹźna je zreperowaÄ, przemalowaÄ, zastÄ
piÄ czymĹ innym. Co wiÄcej, niektóre rytualne przedmioty wrÄcz powinny zostaÄ zniszczone po dokananiu obrzÄdu.
Czy ta sama rzecz jest tym samym dla mieszkaĹca Papui Nowej Gwinei, dla europejskiego artysty, kolekcjonera, antropologa i kuratora muzealnego?
WstÄp wolny