W sobotÄ (5 czerwca) zapraszamy do znanej wszystkim bywalcom festiwalowym Galerii Camelot & Fundacja Imago Mundi, gdzie o godz. 20:00 odbÄdzie siÄ otwarcie wystawy fotografii Martina Povera WiÄzienia.
Zgromadzone na wystawie prace pochodzÄ
z cyklu WiÄzienia (Carceri) powstaĹego w latach 2003-2009. TytuĹ wziÄ
Ĺ siÄ od serii rysunków wĹoskiego rysownika Giovanni Battisty Piranesiego, z 1750 roku przedstawiajÄ
cego wiÄzienia bÄdÄ
ce wytworem wyobraĹşni artysty. Piranesi zgĹÄbiaĹ zagadnienia z obszaru dynamiki spoĹecznej kontroli badajÄ
c je z perspektywy psychologicznej.
Projekt zawiera fotografie pustych klatek, przestrzeni, które swÄ
atmosferÄ
niepewnoĹci i napiÄcia przywoĹujÄ
na myĹl scenÄ teatru. Opuszczone pomieszczenia przepeĹnione sÄ
atmosferÄ
nieuniknionej skoĹczonoĹciÄ
. PrzykuwajÄ
ca uwagÄ architektura zoo, decyduje o punkcie oglÄ
dania, iluzja udajÄ
cÄ
rzeczywistoĹÄ zostaje obnaĹźona. Artysta w swoich pracach ujawnia, Ĺźe wspóĹczesne zoo, zamiast dostarczaÄ subtelnych doĹwiadczeĹ obcowania z dzikÄ
naturÄ
, nieudolnie imituje rzeczywistoĹÄ.
Fotografie pochodzÄ
z: ParyĹźa, Londynu, Edynburga, Colchester, Pekinu, Szanghaju, Tiencin. Lizbony, Berlina, Rzymu, Pragi, Budapesztu, Waszyngtonu, Los Angeles i San Diego.
„W Carceri („wiÄzienia”), Martin Pover pokazuje seriÄ zdjÄÄ pochodzÄ
cych z Europy, Ameryki i Chin, gdzie autor Ĺledzi scenerie wspóĹczesnych ogrodów zoologicznych. Pomimo zĹudnego wraĹźenia, Ĺźe zoo dajÄ
wyobraĹźenie Ĺźywej przyrody, w rzeczywistoĹci odizolowywujÄ
gatunki od siebie, uniemoĹźliwiajÄ
c jakÄ
kolwiek naturalnÄ
interakcjÄ pomiÄdzy odmiennymi grupami zwierzÄ
t, gadów, ryb i ptaków. ZwierzÄta sÄ
zamkniÄte w klatkach, zduszone w szklarniach czy na wybiegach – uwiÄzione, pozbawione praw i nadanej im siĹy.(..) Metoda topograficzna i formalna geometria wizualna (typowa dla punktu widzenia Povera), podkreĹlajÄ
i eksponujÄ
uczucie lÄku przed odosobnieniem. W konsekwencji, jesteĹmy wystawieni na dziaĹanie podwójnej warstwy zachodniej estetyki – tej widocznej w pracy aparatu, jak i tej oddanej w ostatecznym ujÄciu. ZdjÄcia o powierzchni 40 cali kwadratowych (260 cm2), prezentowane w galerii nie sÄ
oprawione, a jedynie przymocowane do aluminium, dziÄki czemu moĹźliwy jest ich niezakĹócony odbiór.
W fotografii istnieje paradoksalna sĹusznoĹÄ, która przykuwa uwagÄ do tak zainscenizowanych urojeĹ. W zwiÄ
zku z tym, Ĺźe sÄ
to surowe ujÄcia, niepoddane obróbce cyfrowej, dajÄ
wraĹźenie realistycznej wiarygodnoĹci i wzbudzajÄ
empiryczne zainteresowanie, które odnajdziemy zarówno w idei powstania zoo, jak i w moĹźliwoĹciach, jakie daje fotografia.” ( Liz Wells)
O artyĹcie:
Martin Pover – angielski fotograf, studia magisterskie w zakresie sztuki ukoĹczyĹ na University of East London. Jego prace pokazywane byĹy podczas wystaw indywidualnych i zbiorowych, w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Szwecji, USA, Kanadzie. W 2007 roku wziÄ
Ĺ udziaĹ w zbiorowej wystawie „Jacy jesteĹmy. FotografujÄ
c WielkÄ
BrytaniÄ, 1840–2007”, w londyĹskiej galerii Tate Britain. Jego artykuĹy z dziedziny sztuki byĹy publikowane przez Portfolio i London Independent Photography Od wielu lat naucza, wykĹadaĹ na kilkunastu uczelniach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Malezji, Australii, Grecji i Kanadzie. Obecnie jest starszym wykĹadowcÄ
na University College for the Creative Arts.
Organizatorzy:
Galeria Camelot powstaĹa w 2004 roku. Od trzech lat wspóĹpracuje z FundacjÄ
Imago Mundi, wspóĹorganizatorem MiesiÄ
ca Fotografii w Krakowie. Galeria skupia grono artystów reprezentatywnych dla wspóĹczesnej fotografii polskiej, od fotografii konceptualnej po nowy dokument subiektywny: zarówno uznane nazwiska, jak i mĹode talenty, których wspólnym mianownikiem jest odwaga poszukiwaĹ i peĹen humoru dystans wobec obowiÄ
zujÄ
cych trendów. DziaĹalnoĹÄ Galerii Camelot & FIM ma w duĹźej mierze wymiar kulturotwórczy, jak np. organizacja wystaw autorów polskich nie zwiÄ
zanych z galeriÄ
(Zbigniew Ĺagocki, Wojciech PlewiĹski, RafaĹ Milach, Zorka Project) i zagranicznych (Michael Ackerman, Vlamidir Birgus, Glen Friedman, Arnold Odermat i inni), spotkaĹ autorskich z fotografami (Lauren Greenfield, Sally Mann, Wojtek Wieteska) i wydawcami, projekcje filmów dokumentalnych poĹwiÄconych fotografii, digitalizacja archiwów fotograficznych (Stefania Gurdowa, Henryk Makarewicz, Wiktor Pental)
Vis-a-vis
Kolektyw fotografów zaĹoĹźony przez PrzemysĹawa Krzakiewicza i Ĺukasza TrzciĹskiego – to przedsiÄwziÄcie skupiajÄ
ce uznanych polskich fotografów-dokumentalistów
Fundacja Imago Mundi
Fundacja powstaĹa w 2005 roku z inicjatywy Ĺrodowiska krakowskich fotodokumentalistów: Andrzeja Kramarza, Ĺukasza TrzciĹskiego, Weroniki ĹodziĹskiej-Dudy, Wojtka Nowickiego i Piotra Trybalskiego. Jej celem jest upowszechnianie sztuk wizualnych, zwĹaszcza fotografii. Stosuje przy tym róĹźnorodne strategie wystawiennicze i wykorzystuje najnowsze technologie. Fundacja prowadzi dziaĹalnoĹÄ wydawniczÄ
oraz edukacyjnÄ
w zakresie kultury.
Martin Pover, Carceri/ WiÄzienia
Czas trwania wystawy: 05.06.2010–29.08.2010
WernisaĹź: 05.06, godzina 20:00
Galeria Camelot & Fundacja Imago Mundi
ul. Ĺw. Tomasza 17, Kraków
www.camelotgaleria.pl
|