Tematem 11. edycji MiesiÄ
ca Fotografii jest moda i róĹźnorodne formy jej reprezentacji. Punktem wyjĹcia do prac nad programem byĹo przekonanie, Ĺźe ubiór i zwiÄ
zane z nim zwyczaje stanowiÄ
przestrzeĹ, w której widoczne stajÄ
siÄ kluczowe konflikty spoĹeczne i kulturowe, oraz przyjÄcie szerokiej definicji mody i stylu zakĹadajÄ
ce, Ĺźe codzienne ubranie jest nie mniej warte uwagi niĹź najbardziej wysublimowane haute couture. Zdaniem organizatorów moda moĹźe stanowiÄ klucz do zrozumienia caĹej kultury wspóĹczesnej.
Na Program gĹówny festiwalu zĹoĹźy siÄ 10 wystaw, w tym wystawa centralna w Bunkrze Sztuki oraz Sekcja eksperymentalna, która w tym roku jest równieĹź wypowiedziÄ
wpisujÄ
cÄ
siÄ w temat festiwalu.
SpoĹród zestawu wystaw monograficznych tylko jedna prezentuje zdjÄcia stworzone z myĹlÄ
o przemyĹle modowym. Jest to duĹźa wystawa historyczna, prezentowana w Muzeum Narodowym, bÄdÄ
ca wyborem najciekawszych prac z kolekcji fotografii mody XX wieku F. C. Gundlacha. PozostaĹe wystawy monograficzne to prezentacje prac wspóĹczesnych artystów, którzy w swojej praktyce odnoszÄ
siÄ do zjawisk zwiÄ
zanych z modÄ
i posĹugujÄ
siÄ fotografiÄ
jako medium (Walter Pfeiffer, Roy Villevoye, Milou Abel, Synchrodogs), wystawy zdjÄÄ zaczerpniÄtych z archiwów fotografów modowych, odsĹaniajÄ
ce zwiÄ
zki prywatnego Ĺźycia ze stylem fotografii modowej (Tadeusz Rolke, Ghislain Dussart, Corinne Day) oraz wystawa kuratorska prezentujÄ
ca najsilniejszy wspóĹczeĹnie kierunek rozwoju praktyki reprezentacji mody, czyli film modowy (Fashion Films / Showstudio).
„Pogranicza mody” to wystawa gĹówna jedenastej edycji MiesiÄ
ca Fotografii w Krakowie. PoĹwiÄcona bÄdzie krytycznej analizie roli ubioru, wyglÄ
du, stylu i mody we wspóĹczesnej kulturze zachodniej i stanowiÄ bÄdzie klucz do zrozumienia szerokiej definicji mody przyjÄtej na potrzeby caĹego programu gĹównego festiwalu.
W ramach wystawy zaprezentowane zostanÄ
projekty poĹwiÄcone szerokiemu spektrum tematów - od refleksji nad indywidualnym stylem, aĹź po przyjrzenie siÄ schematom zewnÄtrznie narzucanych wzorców. Od prywatnych i intymnych rytuaĹów, po uĹźycie mody jako narzÄdzia wymuszania i egzekwowania spoĹecznego konformizmu. WĹród poruszanych wÄ
tków znajdÄ
siÄ m. in. przebranie, kamuflaĹź, maska czy uniform. Idea wystawy zakĹada, Ĺźe moda i styl mogÄ
byÄ zarówno narzÄdziem konstruowania i manifestowania jednostkowej toĹźsamoĹci, jak i metodÄ
na jej podporzÄ
dkowywanie i dyscyplinowanie. Projekty zwiÄ
zane ze strojem uzupeĹnione zostanÄ
poprzez prace poĹwiÄcone bezpoĹrednio powiÄ
zanymi z nim zagadnieniami, takimi jak np. sposoby posĹugiwania siÄ ciaĹem (gesty, ruchy), czy róĹźne sposoby jego modyfikacji. Na wystawÄ zĹoĹźÄ
siÄ zdjÄcia i filmy artystów dziaĹajÄ
cych na polu dokumentu i kreacji, prace wideo oraz fotografie pochodzÄ
ce z archiwów prywatnych i tych naleĹźÄ
cych do instytucji wĹadzy. Program tej wielowÄ
tkowej ekspozycji wzbogacony zostanie przez elementy interaktywne i czynnie angaĹźujÄ
ce publicznoĹÄ.