MIESIĄC FOTOGRAFII W KRAKOWIE — 2010
ADAM BROOMBERG, OLIVER CHANARIN
AFTERLIFE
GALERIA ZPAF i S-ka
Prezentowany w galerii ZPAF i S-ka projekt Afterlife jest autorskÄ
wypowiedziÄ
fotograficznego duetu, w skĹad którego wchodzÄ
Adam Broomberg i Oliver Chanarin. Ich trwajÄ
ca od przeszĹo dekady wspóĹpraca znalazĹa swój wyraz w serii wystaw prezentowanych w prestiĹźowych muzeach i galeriach (m.in. Stedelijk Museum, The Photographer’s Gallery, The International Center of Photography i The Hasselblad Center) oraz w wydaniu szeĹciu fotograficznych monografii: Trust (2000), Ghetto (2003), Chicago (2006), Fig (2007), Mr. Mkhize’s Portrait (2006). Ostatni projekt wydawniczy to zrealizowana z malarzem i krytykiem sztuki Johnem Bergerem ksiÄ
Ĺźka So This Is Life, która ukaĹźe siÄ w 2010 roku.
Punktem wyjĹcia dla projektu Afterlife staĹa siÄ fotografia przedstawiajÄ
ca pluton egzekucyjny na moment przed oddaniem strzaĹu do jedenastu zamaskowanych kurdyjskich wiÄĹşniów. Wykonana 6 sierpnia 1979 roku w Teheranie, na kilka miesiÄcy po wybuchu iraĹskiej rewolucji islamskiej, wkrótce znalazĹa siÄ na pierwszych stronach gazet, stajÄ
c siÄ emblematem historycznych przemian w Iranie. Rok póĹşniej wyróĹźniona zostaĹa NagrodÄ
Pulitzera, jednak jej autor pozostawaĹ anonimowy. Dopiero w 2006 roku Jahangir Razmi, wĹaĹciciel studia fotograficznego na przedmieĹciach Teheranu, potwierdziĹ swój status autora fotografii. Trzy lata póĹşniej Broomberg i Chanarin spotkali siÄ z Razmim – na podstawie pozostaĹych zdjÄÄ, zarejestrowanych przez niego w trakcie egzekucji w 1979 roku, powstaĹa prezentowana seria kolaĹźy.
StosujÄ
c technikÄ kolaĹźu – wycinajÄ
c jedynie fragmenty odbitek (zwykle sÄ
to sylwetki ludzkie) i umieszczajÄ
c je, pozbawione tĹa, miÄdzy dwoma szybami – artyĹci dekonstruujÄ
istniejÄ
ce w ramach kadru relacje przestrzenne. Ten arbitralny gest poddaje w wÄ
tpliwoĹÄ dokumentalny status fotografii jako obiektywnego Ĺwiadka zdarzeĹ i „okna na Ĺwiat”. Gest modyfikacji wykonanych przez Razmiego zdjÄÄ skĹania widza do zaangaĹźowania siÄ w odtworzenie historii ich powstania. Jest to dziaĹanie majÄ
ce przeciwstawiÄ siÄ biernemu odbiorowi fotografii prasowych, w efektowny sposób ukazujÄ
cych tragiczne zajĹcia w odlegĹych czÄĹciach globu.
Broomberg i Chanarin krytykujÄ
gĹówny nurt fotografii prasowej, koncentrujÄ
cy siÄ na chwytaniu wyjÄ
tkowych, przyciÄ
gajÄ
cych uwagÄ zdarzeĹ. FotografujÄ
c miejsca kluczowe dla wspóĹczesnych konfliktów geopolitycznych (Izrael, Afganistan, Irak) wnikliwie badajÄ
warunki, w których powstaÄ ma zdjÄcie. JednoczeĹnie ich prace zawsze poruszajÄ
zagadnienia zwiÄ
zane ze specyfikÄ
fotograficznego medium.
![](https://2013.photomonth.com/uploads/image/PROGRAM%20BRYTYJSKI/AFTERLIFE/SM%2001_ABroomberg_OChanarin.jpg)
![](https://2013.photomonth.com/uploads/image/PROGRAM%20BRYTYJSKI/AFTERLIFE/SM%2003_ABroomberg_OChanarin.jpg)
![](https://2013.photomonth.com/uploads/image/PROGRAM%20BRYTYJSKI/AFTERLIFE/SM%2007_ABroomberg_OChanarin.jpg)
Adam Broomberg, Oliver Chanarin – Afterlife
Koordynator wystawy: Agnieszka Olszewska
WernisaĹź: 9 maja 2010, godz. 19:30
Galeria ZPAF i S-ka, ul. Ĺw. Tomasza 24, Kraków
Ekspozycja: 8.05–19.06.2010
Zwiedzanie wystawy codziennie w godzinach: 12:00-18:00, w czwartki: 12:00-20:00