MIESIĄC FOTOGRAFII W KRAKOWIE — 2010
W TYM MIEJSCU NIE MA NIC - PROJEKT KURATORSKI JASONA EVANSA
kurator: Jason Evans
GALERIA SZTUKI WSPÓĹCZESNEJ BUNKIER SZTUKI
W tym miejscu nie ma nic to nowy, niezaleĹźny projekt brytyjskiego kuratora i artysty Jasona Evansa, stworzony specjalnie na potrzeby MiesiÄ
ca Fotografii w Krakowie 2010, prezentujÄ
cy wizjÄ lat 90. w Wielkiej Brytanii. Jego materiÄ
sÄ
zarówno prace fotograficzne (przedstawione jako reprodukcje o identycznych wymiarach, tworzÄ
ce nieprzerwany rzÄ
d obrazów), jak i prace wideo.
W latach 90. Wielka Brytania zdobyĹa rozgĹos jako Ĺwiatowe centrum nieskrÄpowanej twórczoĹci artystycznej. Fenomen Young British Artist przyniósĹ mĹodym brytyjskim artystom niezwykle szybkÄ
karierÄ oraz miejsce w kolekcjach najwiÄkszych Ĺwiatowych muzeów. Brytyjskie zespoĹy muzyczne tworzÄ
ce nurt zwany Britpop zdobyĹy miĹoĹników i naĹladowców na masowÄ
skalÄ. W tym samym czasie wstrzÄ
sany zamieszkami i protestami kraj przechodziĹ gĹÄboki kryzys. Przyczyny niepokojów spoĹecznych tkwiĹy w przemianach spoĹeczno-ekonomicznych oraz w spopularyzowaniu alternatywnego stylu Ĺźycia. PodjÄte przez brytyjski rzÄ
d decyzje, majÄ
ce przywróciÄ równowagÄ w paĹstwie, trwale wpĹynÄĹy na oblicze kraju.
Autorski wybór czÄsto zapomnianych zdjÄÄ i prac wideo dokonany przez Evansa rzuca wyzwanie hasĹu ‘Cool Britannia’, które promowano wówczas w Wielkiej Brytanii. Brytyjska rzeczywistoĹÄ tego czasu, dokumentowana przez prezentowane prace, to zróĹźnicowany okres obejmujÄ
cy zarówno rzÄ
dy Thacher, depresjÄ spod znaku Johna Majora, narodziny alternatywnej kultury mĹodzieĹźowej, a wraz z niÄ
nowych gatunków muzycznych takich jak rave i grunge, oraz wzrost popularnoĹci póĹsyntetycznych narkotyków, takich jak Ecstasy. To równieĹź czas definiowania jednostki w opozycji wobec dominujÄ
cych wartoĹci oraz rozkwitu separatyzmu. Dlatego wiele prezentowanych obrazów wiÄ
Ĺźe siÄ z utopijnÄ
ideÄ
PodróĹźników New Age, gwaĹtownymi zamieszkami ulicznymi, manifestujÄ
cymi niezgodÄ na zastany stan rzeczy, alternatywnymi wizjami politycznymi i spoĹecznymi, czy z caĹkowicie nowÄ
estetykÄ
subiektywnego realizmu. Obraz tej dekady, prezentowany przez Evansa, otwierajÄ
Zamieszki Poll Tax z 1990 roku, a zamyka akcja uliczna „Guerilla Gardening” z 2000 roku. Liczne narracje fotograficzne i wideo, których autorami sÄ
miÄdzy innymi Vinca Petersen i Wolfgang Tillmans, zostaĹy przypomniane bez ingerencji, i pomimo tego, Ĺźe nie uĹoĹźono ich zgodnie z Ĺźadnym planem dokumentalnym, stajÄ
siÄ niezamierzonym Ĺwiadectwem tamtych czasów.
Jason Evans (1968) Fotografia dla niego to paszport do Ĺwiata doĹwiadczeĹ i twórczych poszukiwaĹ. Szerokie spektrum form i dziaĹaĹ artystycznych jest dla niego ĹşródĹem niewyczerpanej satysfakcji. W równym stopniu interesuje go tworzenie okĹadek albumów, fotografowanie sesji mody, jak i projekty prezentowane w galeriach sztuki. W swoich poszukiwaniach kieruje siÄ w duĹźej mierze intuicjÄ
, a tym, co go najbardziej interesuje jest wzajemne przenikanie siÄ róĹźnorodnych Ĺrodków artystycznego wyrazu. Jego artykuĹy na temat fotografii ukazujÄ
siÄ w magazynach Photoworks oraz Aperture. Jest równieĹź wykĹadowcÄ
University of Wales w Newport. Jason Evans jest autorem internetowych projektów fotograficznych, miedzy innymi www.thedailynice.com, gdzie kaĹźdego dnia zamieszcza jedno zdjÄcie, przedstawiajÄ
ce to, co czyni go szczÄĹliwym.
W tym miejscu nie ma nic / Nothing is in the Place
Kurator: Jason Evans
Koordynator wystawy: Joanna Krawczyk
WernisaĹź: 7 maja 2010, godz. 20:00
Galeria Sztuki WspóĹczesnej Bunkier Sztuki, pl. SzczepaĹski 3a [I piÄtro], Kraków
Ekspozycja: 1–30.05.2010
Zwiedzanie wystawy od wtorku do niedzieli w godzinach: 11:00-18:00, w czwartki: 11:00-20:00