Photomonth_rss Photomonth_facebook Photomonth_youtube Photomonth_sklep
Photomonth_miesiac_fotografii_w_krakowie_maj_2011_pl
Photomonth_krakow_baner_2010_kiedy_ramy_czasowe_pl
Jeżeli chcesz otrzymywać, itp.
banery_trio
photo.mov
krakow_photo_fringe
showOFF 2013
Show-off-baner
Lablab-baner
Akademia-baner
Sklep-baner
Photomonth_krakow_ministerstwo_kultury Photomonth_krakow_cracovia Photomonth_krakow_6zmyslow Photomonth_krakow_fundacja_sztuk_wizualnych
MIESIĄC FOTOGRAFII W KRAKOWIE — 2011 Photomonth_kropki_duze

WIRPSZA: KOMENTARZE DO FOTOGRAFII Photomonth_kropki_duze

Książka poetycka Witolda Wirpszy The Family of Man – Komentarze do fotografii została opublikowana po raz pierwszy w 1962 roku. Autor nawiązywał w niej bezpośrednio do słynnej wystawy fotograficznej The Family of Man, przygotowanej przez Edwarda Steichena, dyrektora Departamentu Fotografii nowojorskiego Museum of Modern Art, gdzie ekspozycja została zaprezentowana po raz pierwszy 26 stycznia 1955 roku. Pokazano ją póĹşniej w 37 krajach (liczba widzów, którzy ją podówczas zobaczyli, szacowana jest na przeszło 9 milionów). Do Polski wystawa trafiła w 1959 roku za sprawą Bronisława Schlabsa, malarza i wybitnego fotografa, przedstawiciela nurtu tak zwanej fotografii subiektywnej, którego prace były wystawiane za granicą, między innymi w Museum of Modern Art. Wirpsza wspominał, Ĺźe przez wiele miesięcy panowała u nas moda na tę ekspozycję (moĹźna ją było zobaczyć w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu, a pojedyncze zdjęcia przedrukowywały czasopisma codzienne i branĹźowe obok całkiem licznych omówień i komentarzy autorstwa krytyków fotografii, a takĹźe samych artystów). Wirpsza był pod ogromnym wraĹźeniem doskonałości technicznej prezentowanych na niej zdjęć. Jego stosunek do ekspozycji uległ zmianie, gdy uświadomił sobie, Ĺźe przekaz poszczególnych fotografii został podporządkowany pewnym ogólnym załoĹźeniom estetycznym i ideologicznym. Wybrane przez Steichena zdjęcia pełniły funkcję słuĹźebną względem idei, odebrano im status autonomicznych przedstawień. Odwołując się do kategorii Rolanda Barthes’a, moĹźna powiedzieć, Ĺźe punctum, czyli to, co jednostkowe, zostało niemal całkowicie przesłonięte przez studium, czyli – w tym przypadku – naczelną ideę: jedność rodzaju ludzkiego, w którą Steichen wierzył, i którą za pośrednictwem fotografii chciał pokazać całemu światu. Wirpsza postanowił wypowiedzieć organizatorom wystawy poetycką wojnę, poddając w swych wierszach radykalnej krytyce ich sposób myślenia i patrzenia na człowieka. Stworzył jedną z najbardziej fascynujących książek poetyckich XX wieku, która przez lata była w Polsce ignorowana, poniewaĹź czytelnicy nie rozumieli jej przekazu wyprzedzającego epokę. Wydaje się, Ĺźe dopiero dziś moĹźemy skutecznie rozmawiać o Wirpszy i jego komentarzach do fotografii.

 

W spotkaniu poświęconym nowemu wydaniu Komentarzy do fotografii Witolda Wirpszy udział wezmą: Grzegorz Jankowicz (Ha!art, Tygodnik Powszechny, autor posłowia do książki Wirpszy), Krzysztof Siwczyk (Instytut Mikołowski). Spotkanie poprowadzi Maciej Melecki.

 

11.06.2011; 14:00

Galeria Camelot & Fundacji Imago Mundi, ul. św. Tomasza 17

 

powrót