Photomonth_rss Photomonth_facebook Photomonth_youtube Photomonth_sklep
Photomonth_miesiac_fotografii_w_krakowie_maj_2011_pl
Photomonth_krakow_baner_2010_kiedy_ramy_czasowe_pl
Jeżeli chcesz otrzymywać, itp.
banery_trio
photo.mov
krakow_photo_fringe
showOFF 2013
Show-off-baner
Lablab-baner
Akademia-baner
Sklep-baner
Photomonth_krakow_ministerstwo_kultury Photomonth_krakow_cracovia Photomonth_krakow_6zmyslow Photomonth_krakow_fundacja_sztuk_wizualnych
MIESIĄC FOTOGRAFII W KRAKOWIE — 2010 Photomonth_kropki_duze

NIEZNANE FOTOGRAFIE WOJCIECHA WEISSA Photomonth_kropki_duze

Weiss. Fotograf. Impresjonista

 

 

W polskiej historii fotografii nie znajdujemy w zasadzie wcześniejszych przykładów artystycznych poszukiwań niĹź eksperymenty podejmowane przez Wojciecha Weissa około 1900 roku.
Wystawa, prezentująca po raz pierwszy tę dziedzinę twórczości artysty, rodzi zasadnicze pytanie: co zwróciło uwagę Weissa, wówczas bardzo młodego i znakomicie zapowiadającego się malarza, na nowy wymiar fotografii, dotychczas przeznaczonej do atelierowego uwieczniania portretów lub służącej dokumentacji krajobrazu? Skąd tak bliskie podobieństwo między zdjęciami robionymi przez Weissa a fotografiami piktorialnymi impresjonistów i postimpresjonistów?
Fotografia Wojciecha Weissa ma bez wątpienia wymiar artystyczny i jest dla malarza kolejnym środkiem, który słuĹźy do błyskawicznego zapisu silnego wraĹźenia – impresji, jaką wywiera na nim napotkany motyw. Tematem zatem nie jest rzeczywistość wystudiowana, w jakikolwiek sposób sztucznie zaaranĹźowana, ale uchwycona szybkim przymknięciem obiektywu.
Artysta fotografuje motywy, które póĹşniej pojawiają się w jego malarstwie, z czego najbardziej interesującymi przykładami są studia fotograficzne do obrazów będących apoteozą natury, takich jak: Maki i Mielizna wykonane w StrzyĹźowie oraz do obrazu Upał wyobraĹźającego torowisko kolejowe w Płaszowie. Tematem zdjęć są teĹź znakomite kobiece studia portretowe wykonywane głównie pod światło i skąpane w świetlistej aurze oraz zdjęcia plenerowe ze stadem gęsi przechadzającym się po łące, fragmenty wiejskiego podwórka, bydło pędzone z pastwiska oraz unikatowe w swym autentyzmie zdjęcia z taboru cygańskiego. Osobną grupę stanowią fotografie rodziny we wnętrzu domu, skupionej przy stole i prześwietlonej blaskiem wpadającego przez okno światła. Kamera artysty pojawia się równieĹź w przestrzeni pracowni malarskiej, uwieczniając jej  intymną atmosferę.
Wojciech Weiss posługiwał się w tym okresie aparatem fotograficznym na suche płyty szklane bromosrebrowo-żelatynowe o wymiarach 9 x 12 cm. Wykonane fotografie odbijał własnoręcznie na papierze dziennym, albuminowym, dającym ciepły sepiowy efekt.
Zachowana unikatowa kolekcja tych płyt i odbitek daje możliwość pełnej prezentacji fotografii piktorialnej Wojciecha Weissa z okresu jego najwybitniejszych dzieł malarskich wpisanych w epokę Młodej Polski.

 

 

Nieznane fotografie Wojciecha Weissa

Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, ul. Jagiellońska 15
WernisaĹź: 12.05.2010, godz. 18:00
Ekspozycja: 12.05–30.06, CODZIENNIE: 9:00-20:00

 powrót