MIESIĄC FOTOGRAFII W KRAKOWIE — 2010
KALEV ERICKSON
THE GHERKIN
DAWNA GALERIA POTOCKA
Tematem cyklu Kaleva Ericksona jest projekt gwiazd architektury o Ĺwiatowej renomie: sir Normana Fostera i Kena Shuttlewortha, siedziba towarzystwa reasekuracyjnego Swiss Re przy 30 St. Mary Axe, a wiÄc wybitne dzieĹo architektury i przedmiot dumy wĹadz miasta realizujÄ
cego politykÄ tworzenia nowej, na wskroĹ nowoczesnej warstwy architektonicznej Londynu. Z drugiej strony tematem jest po prostu The Gherkin, czyli Korniszon, bo tak jest powszechnie nazywany ten budynek, oswojony element londyĹskiego pejzaĹźu, widoczny z wielu punktów miasta. Ostentacyjny symbol bogactwa instytucji finansowej, na którego siedzibÄ zostaĹ pomyĹlany i dÄ
ĹźeĹ miasta pragnÄ
cego zyskaÄ nowoczesnÄ
twarz – a takĹźe jeden z wielu punktów orientacyjnych, czÄ
steczka metropolii zroĹniÄta juĹź z jego tkankÄ
(co wyczuwa siÄ nawet w warstwie jÄzykowej: swojski „korniszon” zastÄ
piĹ oficjalne nazwy).
W opisie projektu „The Gherkin” Kalev Erickson stwierdza, Ĺźe powstaĹ on „z czegoĹ, co najlepiej okreĹliÄ jako osobistÄ
obsesjÄ. Z mojego mieszkania w Shoreditch oglÄ
daĹem budowÄ Korniszona od samego poczÄ
tku i zaczÄ
Ĺem go dostrzegaÄ z kaĹźdego miejsca, w którym siÄ znalazĹem”. Erickson widziaĹ budynek Fostera z kolejki miejskiej, w przerwach miÄdzy domami, w odbiciach na szklanej powierzchni innych biurowców. Korniszon, wedle jego sĹów, byĹ wszÄdzie – dlatego dojrzaĹ w nim „starego przyjaciela”, którego obecnoĹÄ jest nieunikniona, bo The Gherkin to takĹźe jeden z najwyĹźszych budynków Londynu.
Kalev Erickson wskazuje na dwa ĹşródĹa cyklu: rysunkowe ksiÄ
Ĺźeczki dla dzieci z serii „Where’s Wally?” („Gdzie jest Wally?”) Martina Handforda: zabawa polega w nich na wyszukaniu tytuĹowego bohatera, chudzielca w swetrze w biaĹo-czerwone pasy, ukrytego wĹród dziesiÄ
tek lub setek innych postaci. Zasada projektu Ericksona jest w zasadzie identyczna: na kolorowych zdjÄciach naleĹźy wyszukaÄ – wydawaĹoby siÄ równie Ĺatwo dostrzegalny, co krzykliwie odziany mĹodzian – jeden z najwiÄkszych budynków stolicy brytyjskiej. Tymczasem chwilami zadanie okazuje siÄ niemal niewykonalne: Korniszon przyjmuje postaÄ eterycznego odbicia w szybie albo jasnej kropeczki na horyzoncie. Drugi punkt odniesienia to cykl Joela Meyerowitza „St. Louis and The Arch” – wykonane wielkoformatowÄ
kamerÄ
studium architektury amerykaĹskiego St. Louis z innym symbolem architektonicznym, gigantycznym Ĺukiem wedĹug projektu Eero Saarnena w tle.
JÄzyk, jaki Erickson wybraĹ dla swojego projektu, wiÄ
Ĺźe siÄ z osobistym stosunkiem do budynku; wszystkie fotografie wykonaĹ tanim, automatycznym aparatem na wzór zdjÄÄ do rodzinnej kroniki albo pamiÄ
tek z wycieczki, z pozoru pozbawionych zaciÄcia artystycznego. Pierwotnie tematem byĹa sama budowla, przytĹaczajÄ
ca obecnoĹÄ tej dziwnej, nowoczesnej architektury. Z czasem punkt ciÄĹźkoĹci przeniósĹ siÄ na otoczenie, zmiany zachodzÄ
ce w miejskim krajobrazie, zanikanie pewnych jego elementów i pojawianie siÄ nowych. PamiÄtnik poĹwiÄcony Korniszonowi staĹ siÄ tym samym pamiÄtnikiem miasta, w którym Korniszon stoi.
Kalev Erickson – The Gherkin
Koordynator wystawy: Joanna Piotrowska
WernisaĹź: 8 maja 2010; godz. 15:00
Dawna Galeria Potocka, pl. Sikorskiego 10 (w oficynie), Kraków
Ekspozycja: 8–30.05.2010
Zwiedzanie wystawy od wtorku do piÄ
tku w godzinach: 16:00-19:00, w niedziele i soboty: 12:00-18:00